Flatmesterskapet 11. - 13. September 2020

 


Fredag formiddag satte Kari og jeg kursen mot Arendal for å delta på helgens flatmesterskap.  Elsebeth skulle også vært med, men pga sykdom så måtte hun bli hjemme. Jeg fikk imidlertid lov til å låne med meg Ebba. Etter en bedre middag på Brokelandsheia kom vi frem til Hove leir ved 17-tiden og fikk etter litt om og men parkert bobil og campingvogn 



Stiller med "mobilt-kontor" i helgen, kjekt når det trengtes premieliste utskrifter👍😁


Etter en grei natts søvn til tross for regn og mye vind, var vi klar for utstilling lørdag morgen. Raserådet hadde skaffet flotte rosetter.

Ebba skulle først i ringen i unghund klassen for dommer Sven Slettedal



Takk til Kari Stabæk og Lone Vierdal for bilder


Ebba fikk Excellent og ble plassert som nr 4 i unghundklassen med en fin kritikk.

Molly fikk også Excellent i en stor brukshundklasse.


Med det så hadde både Ebba og Molly med seg 50 poeng før søndagens workingtest. 

Molly og Ebba storkoser seg på tur sammen, ikke alltid like enkle å fotografere😁



Kari og jeg reiste på Egon og spiste. God mat, men gjerrig på kyllingbitene😉


Fin kveldstur


Tidlig opp søndag morgen for å komme meg inn til Bjørnebo med det mobile kontoret før alle de andre deltagerne kom😁👍

Begynner klassen gikk først, så Ebba var førstemann ut av alle sammen!



Var litt spent på hvordan Ebba ville takle å ha helt ukjent fører, men det tok hun på strak pote😁.

Første post var en enkel markering mot gresskant. Markeringen tok hun ganske greit, men slurvet litt med avleveringen og fikk derfor 15 poeng, noe jeg syns var en god start.

Post 2 var å gå fri ved fot et stykke, noe jeg syns hun gjorde bra. Så skulle vi stoppe mens det gikk skudd og kast. Uten å hente den, skulle vi gå fri ved fot et stykke til, før hun skulle hente markeringen. Hun gikk litt for kort, men jeg fikk henne ved hjelp av UT etterhvert til å gå lenger ut, og gleden var stor når hun kom tilbake med dummyen. Veldig glad for at Elsebeth har begynt å trene på den øvelsen! Også denne slurvet hun med i avlevering, så mistet mange poeng, men det ble nå 7👍😊

Post 3 var en markering på vann ved et tjern der det var masse siv og vannliljeblader. Jeg så INGENTING etter at jeg sendte henne, og ble veldig glad når kaster Hans Ole meldte "har den"!
Hun kom rett tilbake uten og riste seg og hadde nok kanskje også holdt den helt inn, men siden hun hadde slurvet på de to først så la jeg på "hold fast" og da kom den i hånd. 18 poeng på den posten 😍

Post 4 var en noe lenger markering en post 1 og der ble hun litt opphengt i skytter og kaster og måtte en tur innom dem før hun fant dummyen og kom inn. Denne kom fint i hånd, men hun ble trukket litt for ikke å gå rett på markeringen så fikk 11 poeng. 
Nå var det kun en post igjen og en kjapp regning sa meg at hun hadde fått 51 poeng og hvis hun bare ikke nullet på siste post, så ville vi ha klart kravet med bestått, som er 50 poeng i begynnerklassen, men man må ha bestått på alle poster.

Spenningen var derfor stor når vi også skulle inn som førstmann på post 5. Der fikk vi beskjed om at det var et retningsstyrt søk, dvs at hunden skulle sendes blindt til et område for så å søke å ta med seg dummy hjem... veeel... er nå dette noe de har trent på da? Spenningen var stor når skuddet gikk og jeg sendte Ebba UUUT. Hun måtte en liten sving ut til skytter som stod til venstre for anvist område, men jammen tok hun signal om å gå til høyre og når jeg blåste "søk der" signal og hun dukket opp med dummy i munnen, må jeg si jeg ble veldig glad 😍 Jenta si det tenker jeg 😍😍😍
15 poeng på denne posten. Det viste seg at dette og vannposten var en post som felte mange, så det at hun fikk så gode poeng på disse to postene var veldig artig 😃
Var hoppende glad når jeg kunne melde BESTÅTT!



66 poeng av 100 
Dette holdt til en 8. plass i BK klassen og det sier noe når det var hele 35 hunder som startet i BK! Kun 11 hunder fikk bestått.


Med 50 poeng fra utstilling og omregnet WT 46,2 poeng = 96,2 poeng som holdt til en flott andreplass i unghundmesterskapet. 

Totalt kom hun på 30 plass i flatmesterskapet.

Gratulerer vinner Hanne Moen med Sorte Gull Norwegian Snow som unghundmester med 108,1 poeng! Hun kom på 20 plass i flatmesterskapet💪

Etter at BK var ferdig var det Molly sin tur i AK

Første post var en markering en del lenger ut en BK fikk, men i samme område. Det var enkelt og greit rett ut og rett inn og 20 poeng! Flott start!

Siden post 5 for BK enda ikke var ferdig og den skulle brukes som post 2 for AK, så gikk vi til post 3 som var på vannet. Samme sted som BK, men AK fikk først et kast på vann og så et kast på land, altså en dobbeltmarkering. Kunne velge selv hvem som skulle hentes først, og da tok jeg nok en feil avgjørelse når jeg sendte henne på den sist kastede først, da jeg trodde hun skulle huske den på vann uansett. Hun hentet greit på land, men når hun skulle hente på vann så bommet hun noe, og begynte å jobbe seg mot der hun alt hadde hentet. Pga alt sivet så så jeg henne ikke, så jeg fikk ikke sendt henne til rett sted og da ble det dessverre en null. Viste seg at hun ikke hadde vært veldig langt unna når hun snudde... Kipt med en null, men sånn er det...

Post 2 var en noe lenger utgave av BK oppgaven, og en dobbelt markering, og den løste hun rimelig greit og fikk 15 poeng.

Post 4 var en dirigering i skogkanten 90 meter ut. Molly hang seg litt opp i skogen og ville gjerne inn der, men med en del dirigering så kom hun seg ut til rett sted og vi kunne hanke inn 12 poeng på denne.

Post 5 var også tilnærmet lik post 5 for unghund, men mye lenger avstand. Denne synes jeg gikk ganske greit og vi fikk med oss 18 poeng på denne.
Tilsammen endte vi på 65 poeng og en 11. plass i flatmesterskapet.

Synes vi slett ikke gjorde det verst jeg, med 50 deltakere i dual konkurransen👍 

Etter at jeg hadde regnet ut poengsummer (Tusen millioner takk til fantastiske Terje for all hjelp med poengarkene 💖 - du er en knupp!) og pakket sammen kjørte vi til Brokelandsheia og jeg fikk en velfortjent middag og så ble vi der natten over.
Det har vært en flott helg. Gleder meg alt til neste års mesterskap 👍

Tusen takk til RASERÅD flat for arrangementet!


















Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Fortsatt ledige valper❤️

"Orange gutt" har vært på utflukt

Presenterer Mister Rød (Rygghannen)